Gemeenten beheren en exploiteren een groot deel van de sportaccommodaties in Nederland. Mede daardoor is sportbeoefening mogelijk.
Gemeenten beheren en exploiteren niet alleen, maar zorgen ook voor planning en bouw van diverse sportaccommodaties. Sportstimuleringsbeleid kan niet zonder een goede sportinfrastructuur, waarvan sportaccommodaties een groot deel uitmaken.
Er is geen wettelijke verplichting voor gemeenten om sportbeleid te maken en uit te voeren, toch zien vrijwel alle gemeenten het als hun taak om sportbeoefening te stimuleren. De accommodaties die hiervoor worden gebouwd, onderhouden en beheerd, kosten veel geld. Omdat er sprake is van grote bedragen, gelden diverse regels, onder andere de Aanbestedingswet.
Aanbestedingswet
De Aanbestedingswet is per 1 juli 2016 in werking getreden. De Europese aanbestedingsrichtlijnen die in deze wet zijn opgenomen, hebben invloed op het sportbeleid.
De Europese aanbestedingsregels gelden niet alleen voor (sport)accommodaties, maar kunnen ook van toepassing zijn als een benchmark of onderzoek wordt uitgevoerd.
We gaan hier niet in op de toepassing van de Europese aanbestedingsrichtlijnen, maar wijzen er op dat sprake kan zijn van toepassing van de Europese aanbestedingsrichtlijnen als er grote bedragen gemoeid zijn bij het verlenen van opdrachten aan externen. Omdat deze richtlijnen niet alleen voor de sport gelden, is er in elke gemeente iemand werkzaam die op de hoogte is van de toepassing van de regels en kan ondersteunen bij het uitzetten van opdrachten. Raadpleeg voor meer informatie deze pagina van PIANOo.
Het blijkt dat de wet streng wordt geïnterpreteerd uit onwetendheid of angst om niet aan de regels te voldoen. Daarnaast worden er nog veel fouten gemaakt bij de aanbestedingsprocedure. De VSG heeft een werkgroep ‘Sportief aanbesteden’ opgericht die alle problemen rondom de aanbestedingsprocedures inventariseert. De werkgroep heeft een document ontwikkeld met de ‘gouden regels’ voor de aanbestedingsprocedures.