Praktijkvoorbeeld

Voorbeeld gemeente Haarlemmermeer

Zorg voor een actieve trekker

Binnen de gemeente Haarlemmermeer heeft projectleider Deborah Zijdenbos gemerkt dat het succes van de schoolzone vooral afhangt van de energie die er in het project wordt gestopt. Op het moment dat dit niet gebeurt, dan verloopt het hele proces van aanleg minder soepel.

Voor een goed draaiende schoolzone is het dus belangrijk voldoende tijd en energie erin te steken en dat iemand zich er verantwoordelijk voor voelt. Dit is in veel gevallen de schooldirecteur.

Belangrijker is dat schoolzones bij iemand binnen de gemeente ligt, die affiniteit heeft met het onderwerp. De beleidsmedewerker dient naar buiten gericht en pragmatisch te zijn. “Je kan niet zomaar een lijstje erbij pakken en zeggen: dit wordt het. Het is altijd maatwerk. In de gemeente Haarlemmermeer is geen enkele schoolzone hetzelfde”, aldus Deborah. Uiteraard heeft ze in de afgelopen jaren wel gemerkt wat beter werkt en wat minder werkt.

Voor het proces van aanleg is het dus handig een stappenplan te maken waarin staat welke keuzes gemaakt kunnen worden. “Maar het aanleggen van een schoolzone zal nooit zo zijn als met het aanleggen van een fietspad, waar gewoon ergens staat hoe breed je het kan maken.”

afbeelding: schoolplein is met krijtstrepen omgetoverd tot een verkeersplein
Verkeersplein als onderdeel van verkeerseducatie bij basisschool de Bosrank, te Haarlemmermeer