Voorbeeld gemeente Den Haag
Als je met een school aan de slag gaat, kijk dan ook naar omliggende scholen
Het is een fout die snel is gemaakt, hebben ze gemerkt in de gemeente Den Haag. Ergens een schoolzone aanleggen, omdat een school aangeeft dat er verkeersproblemen zijn.
Een belangrijke tip is dan om goed te kijken welke scholen er nog meer in de buurt zitten. Gezamenlijk zoeken naar een oplossing kan voorkomen dat er dubbele kosten worden gemaakt.
Een recent voorbeeld daarvan is de scholendriehoek in de Haagse Hout in Den Haag. Veel van de kinderen op de scholen in deze buurt, werden met de auto naar school gebracht. De buurtbewoners waren niet blij met de drukte die dat veroorzaakte. In dit geval hielp het om scholen met elkaar in contact te brengen en de begintijden van de school op elkaar af te stemmen. Een kwartier na elkaar starten, kan in de verkeersintensiteit al heel veel schelen.
Voorbeeld gemeente Haarlemmermeer
Begin op tijd
Het aanleggen van een schoolzone is altijd een race tegen de klok, dat merkte Debora Zijdenbos op bij de aanleg van schoolzones in de gemeente Haarlemmermeer. Dus nu begint ze daar al in september met het bij elkaar brengen van alle betrokken partijen. De uiteindelijke schoolzone wordt dan aangelegd in de zomer van het volgende jaar.
Die lange aanlooptijd is simpelweg nodig om alles goed te kunnen doen. Als iedereen eenmaal bij elkaar zit, vaak pas in oktober, dan begint het proces pas echt. Door partijen zo vroeg te betrekken is er de tijd om iedereen te vragen naar mogelijke knelpunten.
Een manier om dat te doen is bijvoorbeeld het organiseren van een bewonersavond. “Daar komen soms hele originele ideeën uit, simpele oplossingen die je zelf niet bedacht had. Je kan niet alles meenemen, sommige dingen gaan misschien zelfs tegen het huidig gemeentelijk beleid in. Maar als je uiteindelijk toch kleine dingen mee kan nemen, dan wordt de schoolzone al meteen veel beter gedragen”, aldus Deborah (projectleider).