Orgware

Hoe kun je doven en slechthorenden en betrokken professionals betrekken bij jouw ontwerp en inrichting van de openbare ruimte? Hieronder vind je handige tips en instrumenten.


Betrek mensen met een auditieve beperking

Overleg met jouw dove en slechthorende inwoners welke aanpassingen er nodig zijn in de openbare ruimte en welke hulpmiddelen kunnen helpen om zich veilig voort te bewegen.

  • Neem direct en persoonlijk contact op met deze inwoners. Zorg ook dat je ze op de hoogte houdt van ontwikkelingen.
  • Maak gebruik van een buddy, een tolk of een live transcribe app. Er zijn verschillende soorten tolken, zorg dus dat je de juiste tolk regelt (zie bijvoorbeeld dit register), of faciliteer dat de doelgroep een eigen tolk kan meebrengen (en eventuele kosten hiervoor (deels) kan declareren).

Naast direct en persoonlijk contact, kun je dove en slechthorende inwoners ook bereiken via organisaties waar zij gebruik van maken of bij aangesloten zijn, zoals:

  • Belangenverenigingen voor mensen met een auditieve beperking (bijvoorbeeld Stichting Hoormij, Dovenschap, de Koninklijke Nederlandse Doven Sport Bond) of de Helen Keller Stichting (specifiek voor doofblinden).
  • Instanties die hulpmiddelen verstrekken (bijvoorbeeld telecommunicatiemiddelen), zoals een gemeente via de Wmo (Wet Maatschappelijke Ondersteuning), maar denk ook aan hoorwinkels.
  • Indirect via bijvoorbeeld de huisarts en de buurtsportcoach. Zij hebben vaak (een deel van) de doelgroep in beeld.
  • Speciaal onderwijs, specifiek cluster 2 scholen.
  • Maak gebruik van het eigen netwerk van mensen die doof of slechthorend zijn. Voor deze doelgroep is een (niet-uitputtende) lijst met specifieke organisaties, instanties en voorzieningen beschikbaar. Deze lijst vind je hier (pagina 3).

Lees meer

De Toolbox behoeftenonderzoek gehandicaptensport van Mulier Instituut biedt een stappenplan waarmee de behoeften, wensen en voorkeuren van mensen met een lichamelijke beperking ten aanzien van sporten en bewegen kunnen worden geïnventariseerd.

 
Terug naar het hoofdstuk Auditieve beperking