Software

De openbare ruimte inrichten op een manier die rekening houdt met vrouwen en meiden is een goed begin. Maar hoe stimuleer je deze groep om er gebruik van te maken?

Naast het creëren van een fijne ontmoetingsplek (hardware), is het ook belangrijk om meiden en vrouwen te stimuleren om de plek te gebruiken (software). De aanwezigheid van anderen maakt een plek gezellig en geeft een veilig gevoel (bron: Kalle; Pedersen; Kawgan-Kagan). Dus is het organiseren van activiteiten en eventuele begeleiding noodzakelijk.

Ga direct naar informatie over meisjes en meiden
Ga direct naar informatie over vrouwen


Meisjes en meiden

Organiseer activiteiten met de juiste begeleiding
  • Zorg voor een begeleider met de juiste expertise, dit is essentieel voor het motiveren van meiden om mee te doen aan activiteiten. De begeleider moet in staat zijn een vertrouwensband op te bouwen. Dit vraagt een tijdsinvestering: langere tijd rondlopen in de wijk, een bekend gezicht worden en persoonlijk contact leggen en onderhouden met de meiden.
    • Minimaal één vrouwelijke begeleider heeft daarbij de voorkeur (bron: Mulier Instituut; Wilson).
    • Ook de inzet van vrouwelijke rolmodellen is een belangrijke motivator (bron: Pedersen; Wilson). Dit hoeven niet altijd bekende mensen te zijn, maar kunnen ook iets oudere meiden zijn die een verlengstuk kunnen zijn om (nieuwe) meiden te werven. Wees je er als buurtsportcoach van bewust dat jij ook een rolmodel benten geef het goede voorbeeld (bron: Vervoort).
  • Organiseer vrijblijvende activiteiten, in de eigen buurt of wijk en in een niet-openbaar toegankelijke ruimte. Dit verhoogt de kans op deelname, met name van meiden met een niet-westerse migratieachtergrond (bron: Mulier Instituut).
Sfeer, plezier en veiligheid
  • Zorg dat er ruimte is voor gezelligheid. Bij meiden draait het vaak om de sociale context: samen zijn met vriendinnen en bijvoorbeeld iets drinken voor of na de activiteit is misschien belangrijker dan de activiteit zelf.
  • Geef de activiteit niet te competitief en sportief vorm. Meiden willen over het algemeen een meer creatieve en minder competitieve vorm van bewegen, zoals dansen en skaten (bron: Mulier Instituut).
  • Zorg voor laagdrempeligheid. Vertel ze dat het oké is om hun vriendinnen mee te nemen.
  • Creëer een veilige omgeving waarin meiden kunnen bewegen. Dit is zowel een fysiek veilige omgeving (de fysieke plek waar de activiteit plaatsvindt) als sociaal veilige omgeving (een open en positieve atmosfeer waarin er naar elkaar geluisterd wordt, je elkaar helpt en elkaar respecteert). (bron: Vervoort).
Werk samen
  • Werk samen met andere professionals of organisaties in de buurt. Denk aan jongerenwerkers, buurtteams, scholen en sportaanbieders (bron: Mulier Instituut; Wilson).
  • Bouw activiteiten op rond de wensen van de meiden. Werk vraaggericht en geef ze eigenaarschap: laat ze meebeslissen en mee organiseren. Laat meiden participeren, bijvoorbeeld als citytrainer. Geef hen de kans om zich buiten de sessies om te ontwikkelen en betrek ze, waar mogelijk, in andere buurtsportactiviteiten (bron: Vervoort).

 
[Terug naar boven]


Vrouwen

Aanpassing van de activiteiten op basis van de capaciteiten en behoeften van vrouwen
  • Programmeer activiteiten zo, dat ze goed samengaan met persoonlijke verplichtingen. Denk aan het organiseren van activiteiten op verschillende tijdstippen, kinderopvang op locatie, activiteiten organiseren in de buurt van huis of werkplek en activiteiten organiseren waar ook de rest van het gezin aan mee kan doen (bron: SWUP).
  • Zorg ervoor dat er gekozen kan worden voor diverse niveaus en type activiteiten (bron: SWUP).
  • Zorg voor regelmatig terugkerende activiteiten, zodat het een routine wordt. Dit zorgt voor een groepsdynamiek die betrokkenheid en deelname van vrouwen verhoogt (bron: SWUP).
  • Sluit aan bij bestaande initiatieven waar de beoogde doelgroep al bij betrokken is. Op deze manier is het meedoen met een sport- of beweegactiviteit makkelijker en laagdrempeliger (bron: SWUP).
Vaardige trainers

Kies voor vaardige trainers of activiteitenbegeleiders. Capaciteiten die vrouwen met name waarderen zijn empathie, het geven van feedback, advies op maat, het vermogen om tegemoet te komen aan behoeften van alle deelnemers en het creëren van een inclusieve groep. Dit vergroot het gevoel van eigenwaarde en het gevoel erbij te horen, wat een constante deelname aan activiteiten stimuleert. Daarnaast wordt een ervaren trainer als betrouwbaarder beschouwt, wat een extra stimulans kan geven aan met name vrouwen die terughoudend zijn ten aanzien van sportactiviteiten (bron: SWUP).


Voorbeelden
  • Powergirlz zet zich in voor het in beweging brengen van meiden van 8 tot 18 jaar in Almere. Zij creëren een veilige en inspirerende omgeving – de ‘Powergirl Zones’ – waar meiden vrij kunnen sporten en bewegen. De buitenruimte (playgrounds, pleintjes) wordt gebruikt om meiden te laten sporten en hen daar ook een eigen plek te geven. Via verschillende activiteiten kunnen meiden in aanraking komen met verschillende sporten en ontdekken wat zij zelf echt leuk vinden en waar zij energie uit halen. Dat zorgt voor gezonde en zelfverzekerde meiden. Meer weten? Bekijk de website van Powergirlz.
  • In Utrecht vonden tienermeiden dat er onvoldoende beweegfaciliteiten voor hen waren in de buurt. De jongeren hebben suggesties aangedragen waar ‘iets met dansen’ het meest werd genoemd. Hiervoor is een nieuw concept ontwikkeld: de Urban Dance Ground (UDG). Inmiddels zijn er meerdere UDG’s gerealiseerd in Nederland en maken niet alleen jonge meiden gebruik van deze plekken, maar bijvoorbeeld ook senioren die er een bootcamp doen. Meer weten? Lees dit artikel.
  • De organisatie 3×3 Unites heeft in samenwerking met Nike een programma opgezet met als doel om meer vrouwelijke rolmodellen binnen de basketball community te creëren. In Amsterdam Zuidoost is het programma uitgerold dat bestaat uit 3 trajecten: een 3×3 girls leader course, waarin meiden worden opgeleid tot 3×3 leader en een rolmodel worden voor vrouwelijke deelnemers, een 3×3 young leader course voor meiden van 12 tot 14 jaar waarin ze helpen met het organiseren van activiteiten en 3×3 girls activiteiten waarin meiden onder de 12 jaar kunnen deelnemen aan gratis activiteiten. Lees meer in dit artikel.
  • Deze publicatie van het onderzoeksproject SWUP beschrijft verschillende Europese voorbeelden van activiteiten gericht op het bevorderen van de betrokkenheid van vrouwen bij sport- en beweegactiviteiten in de stedelijke omgeving [Engelstalig].

Lees meer