Zowel op landelijk, regionaal als lokaal niveau kun je veel data vanuit bestaande bronnen opvragen en verzamelen. Binnen je gemeenten beschik je daarnaast waarschijnlijk al over gegevens van de leefwereld van je inwoners uit bijvoorbeeld registraties, vragenlijstonderzoek en verhalen van buurtsportcoaches.
Denk ook aan de gegevens van partnerorganisaties waar je als gemeente mee samenwerkt en die zij ter beschikking kunnen stellen. Naast eigen gegevens en gegevens van partners is er ook op heel veel andere plekken relevante informatie te vinden. Deze informatie kan gebruikt worden voor het stimuleren van sport en bewegen in de gemeente en/of wijk. Benieuwd naar de diverse vindplaatsen voor beschikbare data, lees dan: Waar en hoe is de informatie te vinden?
Het is belangrijk om de juiste data te gebruiken om je vraag te beantwoorden of om de situatie in beeld te brengen op de manier waarop je dat wilt voor je gemeente. Om bijvoorbeeld een beeld te krijgen van de sportdeelname in je gemeente, heb je een ander type data nodig dan wanneer je op zoek bent naar de motieven om al dan niet gebruik te maken van een bepaalde sportvoorziening in je gemeente.
Elk type data heeft zijn eigen kenmerken. Een veelgebruikte tweedeling is de verdeling in kwalitatieve en kwantitatieve informatie. Beide hebben hun eigen waarde in het ondersteunen van beleid. Idealiter gebruik je een combinatie van beide.
Hieronder lichten we een aantal algemene methoden toe die je kunt inzetten voor het verzamelen van zowel kwalitatieve als kwantitatieve data:
Registraties | Kwantitatief
Registraties zijn vastgelegde gegevens. Gemeenten voeren zelf ook allerlei registraties uit. De informatie is vaak (eenvoudig) op te vragen. Echter, er is een gerede kans dat de informatie niet geheel aansluit op de informatie die nodig is om het vraagstuk te beantwoorden. |
Monitoring | Kwantitatief
Monitoring is het systematisch meten van een set van indicatoren op vastgestelde momenten, zodat veranderingen zichtbaar worden. Zo worden op landelijk niveau de kernindicatoren gevolgd. |
Vragenlijst onderzoek | Kwantitatief
Een vragenlijst is een veelgebruikte onderzoeksmethode om de effecten van een activiteit, project of programma te meten. Met een vragenlijst onderzoek kun je veel gegevens verzamelen om daarmee uitspraken te kunnen doen over de hele doelgroep. |
Interviews / Focusgroepen |
Kwalitatief
Vraaggesprekken tussen twee of meerdere personen bieden ruimte voor verdieping (bijvoorbeeld op de kwantitatieve informatie die al is verzameld). Interviews en focusgroepen bieden de mogelijkheid om verder op een onderwerp door te vragen en zo achterliggende factoren of de context waarin een uitspraak gedaan wordt helder te krijgen. Dit type informatie is meestal niet op voorhand beschikbaar. Hier vind je een handleiding voor het voorbereiden van interviews en focusgroepen. |
Observaties | Kwalitatief en/of kwantitatief
Een observatie is een objectieve waarneming van gedragingen of gebeurtenissen. Het kan bij observaties bijvoorbeeld gaan om tellingen of oordelen. In beide gevallen is dit type informatie meestal niet op voorhand beschikbaar. |
Verdiepend onderzoek | Kwalitatief en/of kwantitatief
In verdiepend onderzoek kan een combinatie worden gemaakt van kwalitatieve en kwantitatieve informatie. Resultaten uit reeds uitgevoerd onderzoek kunnen inzichten geven. Het (opnieuw) uitvoeren van verdiepend onderzoek geeft de mogelijkheid de informatie zoveel mogelijk te laten aansluiten op de behoefte. |
Evaluatie(onderzoek) | Kwalitatief en/of kwantitatief
Evaluatie is een systematisch en doelgericht proces van verzamelen, interpreteren en presenteren van informatie met als doel de waarde van een resultaat of proces te bepalen. Het doel van een evaluatie is een tussen- of eindoordeel te vormen over het te voeren beleid of een interventie. Er zijn verschillende soorten evaluatie: een proces- of een effectevaluatie.
|
vorige pagina volgende pagina