Historische ontwikkelingen

  Belangrijkste kenmerken

    • Tarieven liggen vaak onder de kostprijs en kunnen daarom als indirecte subsidie worden gezien
    • Eenvoudig uitvoerbaar, maar niet altijd een rechtvaardig en evenredig tarievensysteem
    • Valt onder de uitzonderingsregel die geldt voor de overheid als economische activiteiten in het algemeen belang worden uitgevoerd of als zij staatssteun geeft

  Best practices

Brummen

In de gemeente Brummen sprak de gemeenteraad de wens uit om sportaccommodaties te privatiseren. Dit stuitte op veel weerstand van de verenigingen die vonden dat er sprake was van veel achterstallig onderhoud. De raad liet een onderzoek uitvoeren naar de staat van de sportaccommodaties en concludeerde daaruit dat de sportaccommodaties gerenoveerd moesten worden. Als gevolg van de renovatie werd het tarievenbeleid vernieuwd en werden de tarieven verhoogd.


  Context

Bij een historisch gegroeid tarievensysteem hanteren gemeenten vaak tarieven die (ruim) onder de kostprijs liggen en zo meer gezien kunnen worden als indirecte subsidie. Het is een eenvoudig uitvoerbaar systeem, omdat deze tarieven ooit een keer zijn vastgesteld en vervolgens door middel van prijsindexeringen tot het huidige peil zijn gestegen. De gemeente kan de gebruiksvergoeding vrij nauwkeurig lang vooruit begroten. Dat biedt duidelijkheid en continuïteit in de bijdragen voor alle betrokken partijen.

Naarmate het moment van vaststelling verder in het verleden ligt, zal de relatie met de oorspronkelijke tariefgrondslag vervagen. De tarieven zijn niet op bedrijfseconomisch onderbouwde besluitvorming gebaseerd die past bij de huidige context. Daardoor zal er niet altijd meer sprake zijn van een rechtvaardige en evenredige tariefstructuur.