Verdiep je verder in de beweegvriendelijke omgeving door het whitepaper Beweegvriendelijke Omgeving door te lezen. Het whitepaper geeft uitleg over wat een beweegvriendelijke omgeving is en over het belang ervan. Wat de actuele cijfers en trends zijn en welke onderzoeken er op dit thema lopen of gedaan zijn. Ook geeft het whitepaper adviezen hoe het onderwerp op de politieke agenda gezet kan worden en op welke manier dat al gebeurt.
Tip → Wees scherp op datgene wat speelt in jouw gemeente! Is dit een kans om een beweegvriendelijke omgeving te stimuleren?
Aanleiding
- Probeer het thema op de agenda van college- en raadsvergaderingen te krijgen.
- Gebruik het BVO-model om aan te geven uit welke elementen jouw beweegvriendelijke omgeving bestaat.
- Koppel het onderwerp van de beweegvriendelijke omgeving aan de omgevingsvisie (zie E-book Bouwstenen van de beweegvriendelijke omgeving).
- Zie ook het Stappenplan voor agendasetting gezondheid en Omgevingswet op Loket Gezond Leven en de Handreiking sport, bewegen en de Omgevingswet van de Vereniging Sport en Gemeenten.
Urgentie
- Lees het onderzoek van Rebel in opdracht van Kenniscentrum Sport & Bewegen waaruit blijkt dat investeren in sport en bewegen maatschappelijke meerwaarde heeft.
- Gebruik het Human Capital Model als onderbouwing van de urgentie.
Startnotitie
Ben jij klaar voor de volgende stap? Ga aan de slag met de startnotitie voor het agenderen van een beweegvriendelijke omgeving binnen jouw omgeving. Weten waar je aan moet denken? Gebruik onze checklist startnotitie.
Netwerkanalyse
- Maak een stakeholderanalyse, bepaal wie je nodig hebt en wat hun belangen zijn. Bepaal ook wie er in welke mate geïnformeerd of betrokken moet zijn.
- Denk na over de verschillende domeinen die betrokken moeten worden, zowel publiek als privaat.
- Kijk op De Beweegvriendelijke Buurt voor een handig overzicht van relevante partijen en personen binnen een gemeente.
Draagvlak
- Maak een communicatieplan voor het onderhouden van het draagvlak.
- Leg afspraken vast in bijvoorbeeld een intentieverklaring.
- Schets een realistisch beeld, wek geen valse verwachtingen.
- Zorg niet alleen voor formeel draagvlak, maar ook voor informeel: in de wandelgangen.
- Zet collega’s en sleutelfiguren in de wijk in als ambassadeur. Denk bijvoorbeeld aan de directeur van de school, het wijkplatform, bekende inwoners met affiniteit met het onderwerp.