Privatisering

  Belangrijkste kenmerken

    • De gemeente heeft geen enkele bemoeienis meer bij de sportaccommodatie.
    • Vaak wordt de onderneming in zijn volledigheid aan een andere partij verkocht
    • Flinke besparing op gemeentebegroting
    • Instandhouding voorzieningen onzeker

  Context

Bij zuivere privatisering worden de betrokken accommodaties volledig overgedragen aan een commerciële marktpartij en is er geen enkele sprake meer van gemeentelijke binding met of invloed op de bedrijfsvoering. Daarbij ligt het voor de hand dat:

  • de gemeente de accommodaties aan de betreffende partij verkoopt.
  • het personeel niet naar de onderneming overgaat, maar binnen de gemeentelijke organisatie moet worden herplaatst, tenzij anders overeengekomen.
Privatisering
Voordelen Nadelen
  • Aanzienlijke besparing op gemeentebegroting
  • Eenmalige opbrengst
  • Als gemeente geen invloed meer op sociaal maatschappelijke rol
  • Instandhouding voorzieningen onzeker
  • Herhuisvesting vaste gebruikers grotendeels onmogelijk
  • Herplaatsing personeel binnen de gemeentelijke organisatie of, al naar gelang het Sociaal Statuut en/of Sociaal Plan dit toestaat, ontslag

  Tips

  • Bovenstaande biedt inzicht in de voor- en nadelen van verschillende beheersvormen. Om vervolgens een keuze te maken voor één van de modellen, kan een gemeente de volgende criteria hanteren (vrij naar Synarchis, 2015):
    1. Gemeentelijke invloed
      De mate waarin een gemeente invloed en zeggenschap wil houden over het beheer en onderhoud van sport- en speelvoorzieningen. Denk bijvoorbeeld aan het bepalen van of het stellen van voorwaarden aan personele inzet, de inzet van marketing- en communicatiemiddelen, het afsluiten van contracten met leveranciers en het vaststellen van tarieven.
    2. Maatschappelijke functie
      De mate waarin een gemeente belang hecht aan de maatschappelijke functie van sport- en speelvoorzieningen. Het gaat dan dus niet alleen om het faciliteren van sportbeoefening, maar ook om de bijdrage die een gemeente wil leveren aan een aantrekkelijk leefklimaat.
    3. Innovatie en productontwikkeling
      Het belang dat een gemeente hecht aan het (voortdurend) afstemmen van het product- en activiteitenaanbod van sport- en speelvoorzieningen op ontwikkelingen in de samenleving en op wensen en behoeften van de (potentiële) bezoeker.
    4. Schaal- en efficiëntievoordelen
      Het belang dat een gemeente hecht aan het optimaal gebruik van sport- en speelvoorzieningen.
    5. Stabiliteit en continuïteit
      Het belang dat een gemeente hecht aan de garantie dat er lange tijd aandacht is voor adequaat beheer, een gezonde exploitatie en een deugdelijke instandhouding van accommodaties.
    6. Financiële risico’s
      De mate waarin een gemeente afstand wil nemen van de (financiële) risico’s die verbonden zijn aan het beheer en de exploitatie van sport- en speelvoorzieningen.
    7. Positie van betrokken personeel
      De wijze waarop de gemeente omgaat met de inzet van (huidig) personeel. Met een verzelfstandiging verandert de positie van de medewerkers. Dit houdt zowel verband met arbeidsrechtelijke zaken (CAO’s en hiërarchische verhoudingen) als met cultuurverschillen en ontwikkelingsmogelijkheden.
    8. Lokale verbinding
      De mate waarin een gemeente waarde hecht aan het creëren van maatschappelijke
      waarde. Te denken valt aan ontschotting en (lokale) verbinding van diverse stakeholders (bijvoorbeeld op het gebied van sport, onderwijs en welzijn) en inhoudelijke synergie op het gebied van activiteiten en programma’s.
    9. Regionale samenwerking
      De mate waarin een gemeente waarde hecht aan vormen van regionale samenwerking bij de uitvoering van taken.