Filantropie

  Belangrijkste kenmerken

    • In andere sectoren zijn geefgelden een significante inkomstenbron
    • Met het Nationaal Fonds voor de Sport wilt de sportsector de geefmarkt beter ontsluiten

  Best practices

Jeugdfonds Sport & Cultuur

Het Jeugdfonds Sport en Cultuur helpt gemeenten met het binnenhalen van extra geld om te zorgen dat kinderen uit minima-inkomensgezinnen zich ook goed kunnen ontwikkelen op het gebied van cultuur en sport. Het biedt een breed landelijk netwerk waarbij gemeenten zich kunnen aansluiten. Grote gemeenten hebben vaak hun eigen fondsen en kleinere gemeenten kunnen zich aansluiten bij provinciale fondsen. Er doen landelijk al 244 gemeenten mee met het initiatief.

Nalaten aan cultuur

De cultuursector is erin geslaagd de inkomsten uit nalatenschap te doen stijgen van enkele miljoenen naar ruim 30 miljoen euro per jaar. Bezuinigingen in die sector maakten fondsenwerving tot noodzaak. Nu is zo’n 10% van de nalatenschappen aan goede doelen voor instellingen in de cultuur. Dat is gelukt via individuele initiatieven van bijvoorbeeld het Concertgebouw en het Residentie Orkest. De sport zou met dat geld al heel tevreden zijn, maar voor de cultuur is het een startpunt om te proberen het aandeel collectief verder te vergroten. In december 2020 is het initiatief ‘Nalaten aan cultuur’ gestart. Daarin werken culturele instellingen als het Van Gogh Museum en het Mauritshuis samen om de bewustwording en informatievoorziening rond het nalaten aan de cultuur te verbeteren.


  Context

De 21e eeuw wordt beschreven als de gouden eeuw van de filantropie. Jaarlijks geeft men in Nederland 5,7 miljard euro aan goede doelen. Daarnaast ligt er de komende decennia ook een aanzienlijke vermogensoverdracht in het verschiet. De sport is een sector die relatief weinig profiteert van giften en schenkingen. Mogelijke barrières zijn dat het bij veel verenigingen en bonden niet in de natuur zit om hun achterban actief te benaderen voor een schenking of nalatenschap en dat hun kennis van particuliere fondsenwerving beperkt is. Waar sponsorcommissies gemeengoed zijn, worden de geefgelden doorgaans vergeten.

In het rapport Klinkende Munt wordt voorgesteld om de oprichting van een ‘Nationaal Sportfonds’ te overwegen, waarin fondsenwerving wordt belegd. Dit fonds, het Nationaal Fonds voor de Sport, ambieert in 2021 live te gaan. Het doel van zo’n fonds is om een brug te slaan tussen de vermogensmarkt en de sport, om te investeren in sportprojecten. En dat op grotere schaal en minder versnipperd dan nu het geval is.


  Tips

  • Lees meer over de laatste stand van zaken over de status van sport binnen de geefmarkt
  • Aanbevelingen vanuit de wetenschap hoe op de geefmarkt te acteren kun je hier vinden
  • Lees dit WRR-rapport voor meer begrip over hoe de filantropische sector in elkaar steekt