Casus 2 – deel 2
Moeder Chiara: “Ik sportte eigenlijk helemaal niet. Een aantal nichtjes van Selma sporten nu wel, maar zij doen dit op een dansschool met alleen meisjes.”
Jeugdverpleegkundige: “Als ik het goed begrijp vinden jullie duidelijke regels en verantwoordelijkheden erg belangrijk. Klopt dat?”
Moeder Chiara: “Inderdaad, dat willen we Selma ook graag bijbrengen.”
Jeugdverpleegkundige: “Ik kan me voorstellen dat het voor jullie lastig is om betrokken te zijn bij een voetbalclub met regels die jullie niet kennen of niet helemaal aansluiten bij jullie eigen waarden en normen. Selma, kan jij misschien aan papa en mama vertellen wat voor jou belangrijk is?”

Tip van een JGZ-professional
Wanneer je te maken hebt met mensen met een migratieachtergrond is het belangrijk om met hen te bespreken waar zij zich prettig bij voelen en welke belemmeringen zij ervaren. Waarden en normen kunnen namelijk ook verschillen binnen bepaalde culturen: sommige ouders willen bijvoorbeeld niet dat hun dochter met jongens sport, andere ouders vinden dat geen probleem. Ook hierbij is het belangrijk om geen aannames te doen. Let op dat je je niet te veel focust op het culturele aspect, dat kan een valkuil zijn. Als je weet wat voor deze specifieke ouders belangrijk is, kun je op zoek gaan naar de mogelijkheden die er wel zijn. Probeer daarbij ook aan te sluiten op de drijfveren van de ouders. Vinden ze sociaal contact bijvoorbeeld erg belangrijk? Speel daar dan op in met je ideeën rondom sporten en bewegen.

Voor mensen met een niet-Westerse migratieachtergrond is meedoen met sport en bewegen op de sportvereniging dus niet altijd vanzelfsprekend. In dit artikel lees je hoe je kunt aansluiten op hun belevingswereld en hoe je rekening houdt met culturele verschillen.