Kwantitatief onderzoek, kwalitatief onderzoek of een combinatie

Kwantitatief onderzoek wordt meestal verricht onder een groot aantal respondenten en is zeer geschikt om cijfermatige gegevens te achterhalen. Het vormt de basis voor tal van statistische analyses die gepresenteerd worden in grafieken en tabellen. Kwantitatief onderzoek geeft antwoorden op vragen als: ‘Hoeveel jeugdleden hebben de georganiseerde sportverenigingen in een gemeente?’ of ‘Hoeveel uur sport de jeugd in de gemeente per week?’. Tevredenheidonderzoek is ook vaak kwantitatief van aard. Naast het bijhouden van outputgegevens op activiteitenniveau wordt bij kwantitatief onderzoek veelal gebruikgemaakt van enquêtes en experimenten. In een enquête is de onderzoeksvraag geoperationaliseerd in vragen aan de doelgroep.

Kwalitatief onderzoek is gericht op het verkrijgen van informatie over wat er leeft onder een bepaalde doelgroep of organisatie. Het focust op achterliggende motivaties, meningen, wensen en behoeften. Kwalitatief onderzoek is bijvoorbeeld zeer bruikbaar voor het in kaart brengen van bevorderende en belemmerende factoren, het inzicht krijgen in de beleving en/of waardering van een bepaald product of van een bepaalde dienst, of het evalueren van de samenwerking binnen een organisatie. Kwalitatief onderzoek gaat niet om meten met cijfers maar om het verkennen van dingen en het verkrijgen van inzicht in denkwijzen, opvattingen en visies. Een positief neveneffect van kwalitatief onderzoek is dat de doelgroep meer inzicht in de materie krijgt en zich meer betrokken voelt. Voorbeelden van kwalitatieve methoden zijn focusgroepgesprekken en diepte-interviews. Maar er zijn ook andere methoden te overwegen. Kenniscentrum Sport & Bewegen heeft een Handleiding Kwalitatief Onderzoek die ondersteunt bij het uitvoeren van kwalitatief onderzoek.

Een combinatie van kwantitatieve en kwalitatieve methoden (mixed methods onderzoek) kan soms een beter beeld geven dan enkel kwantitatief of kwalitatief onderzoek. Beide methoden vullen elkaar goed aan. Kwalitatief onderzoek kan bijvoorbeeld helpen bij het verkrijgen van informatie die kan meehelpen een vragenlijst op te stellen waarmee een grote groep respondenten benaderd gaat worden, of juist voor verdiepende vragen na een vragenlijst.


Ga naar 'Voorbeelden van meetinstrumenten'