Stap 4 Keuze van onderzoeksmethode

tip ouderen

Na het vaststellen van indicatoren en normen bepaal je de manier van meten. Welke type informatie moet het M&E-onderzoek opleven en welke instrumenten passen hierbij het beste?

Op basis van het onderzoeksdoel en de gekozen indicatoren zoek je de meest passende onderzoeksmethode(n) en/of meetinstrument(en).

Bij het kiezen van meetinstrumenten is het belangrijk om te bepalen op welk niveau de metingen verricht moeten worden. Er zijn drie niveaus: microniveau, mesoniveau en macroniveau. Het microniveau betreft hier een kleine of grotere groep mensen op wie een aanpak of interventie zich richt. Het mesoniveau betreft de wijk of gemeente waarin de interventies of beleidsmaatregelen plaatsvinden. Macroniveau refereert aan het landelijke beeld. Kijk voor een overzicht van landelijk bekende databronnen op het gebied van sport en bewegen op: Werken met indicatoren voor Sport- en Beweegbeleid. In deze Monitoring- en Evaluatiewijzer ligt de focus op het mesoniveau, met hier en daar informatie op microniveau.

Bij de keuze van onderzoeksmethode en meetinstrument spelen twee begrippen een belangrijke rol: betrouwbaarheid en validiteit. Betrouwbaarheid van het onderzoek geeft aan dat wanneer een meting herhaald wordt in dezelfde omstandigheden, dezelfde uitkomst naar voren moet komen. Validiteit betreft de geldigheid van de meting: meten we wat we willen meten? Bij elke meting kunnen onbedoeld bijverschijnselen worden meegerekend. Deze bijverschijnselen zorgen voor fouten die de geldigheid van de meting beïnvloeden. Bijvoorbeeld een weegschaal die verkeerd is afgesteld, een vertekende vraagstelling, een sociaal wenselijk antwoord of een niet-representatieve groep respondenten, fouten die te maken hebben met het geheugen en humeur van de respondenten of het effect van recente gebeurtenissen. Het gebruik van onbetrouwbare metingen kan tot verkeerde conclusies leiden.

Voor de uitvoering van monitoring en evaluatie is het belangrijk om van tevoren een keuze te maken tussen een kwalitatieve methode, kwantitatieve methode of een combinatie van methoden. Wat het beste is, hangt af van factoren als de probleemstelling, de doelgroep, de doorlooptijd, het budget en de manier waarop de resultaten worden gepresenteerd en besproken.


Ga naar 'Kwantitatief onderzoek, kwalitatief onderzoek of een combinatie'