Met name bij de groep senioren die niet of minimaal beweegt, kan meer beweging aanzienlijke gezondheidsvoordelen bieden. Maar deze groep is lastig te bereiken. Afhankelijk van de beoogde doelgroep kun je verschillende wervingsstrategieën inzetten. Hoe stel je met succes jouw wervingsstrategie op? Hoe bereik je senioren?
Aansluiten bij de ervaring en behoeften van senioren is hierin vaak het belangrijkste uitgangspunt. Als iemand weinig heeft met bewegen, is het des te belangrijker om te achterhalen waar diegene wel enthousiast van wordt. Daarnaast loont het om aandacht te besteden aan de communicatiekanalen, mond-tot-mond reclame, de samenwerking met andere professionals, de te verspreiden boodschap ten aanzien van bewegen, de randvoorwaarden van een activiteit (tijd, locatie, kosten), kwalitatieve en geschikte begeleiding en het kunnen bieden van maatwerk, passend de de capaciteiten van de deelnemers, binnen de activiteit om senioren in beweging te krijgen.
Inspiratiesheets 65+
In de inspiratiesheets over de Werving en het behouden 65-plussers voor sport en beweegactiviteiten delen we succesfactoren en praktijkvoorbeelden van gemeenten die deze doelgroep hebben gevonden en in beweging hebben gekrege