Casus 3 – deel 2
Kinderfysiotherapeut: “Ik zie een meisje dat van bewegen houdt en inderdaad baat kan hebben bij wat extra ondersteuning in deze ontwikkelfase. Vooral bij de dingen die jullie ook al vertelden. Mag ik vragen welke rol sport en bewegen binnen jullie gezin speelt?”
Vader Edy: “Zelf zijn we heel actief. We houden bijvoorbeeld allebei van kitesurfen.
Kinderfysiotherapeut: “Leuk om te horen dat jullie zelf ook zo sportief zijn! En wat vinden jullie voor Kyara belangrijk?”
Moeder Shirley: “We vinden het heel belangrijk dat ze lekker in haar vel zit. Dus ze mag vooral zelf kiezen wat ze leuk vindt om te doen. We letten er ook goed op dat ze gezond eet en voldoende slaapt, zodat ze goed in balans is.”
Kinderfysiotherapeut: “Dat is een mooi streven. Als ik het zo hoor staan jullie open voor creatieve manieren om te bewegen. Klopt dat? Daar zijn heel veel voorbeelden van.”
(Moeder Shirley en vader Edy knikken naar elkaar.)
Kinderfysiotherapeut: “Er is heel veel leuks in de buurt! Zullen we samen eens naar deze website kijken? Hierop staat meer informatie over wat er allemaal te doen is. Bijvoorbeeld over tuimeljudo, of ouder-kind bewegen. Of kinderyoga bijvoorbeeld: dan is Kyara lekker in beweging en het kan ook zorgen voor rust en ontspanning.”

Tip van een kinderfysiotherapeut
Het meegeven van een link naar een website met aanvullende informatie kan handig zijn, omdat een ouder zich op die manier op een later moment verder kan verdiepen in wat jullie besproken hebben. Het is hierbij goed om je bewust te zijn dat er ook ouders kunnen zijn die laaggeletterd zijn of een taalbarrière ervaren. Dat kun je o.a. herkennen als ouders overal ‘ja’ op zeggen, sociaalwenselijke antwoorden geven of duidelijk niet meelezen wanneer je ze een website laat zien of folder aanreikt. Wil je deze ouders toch een website meegeven? Zorg dan dat je tijdens het gesprek bespreekt wat erin staat en de ouders ook terugvraagt wat ze hebben gehoord (om te checken of het is overgekomen). Zorg ook dat je de website pas aan het einde van het gesprek bespreekt en geef de informatie daarna direct mee. De volgende keer als je de ouders weer spreekt kun je teruggrijpen op wat je besproken hebt over de website en vragen of ze iets mee gedaan hebben. Of je kunt de ouders vragen hoe je hen hiermee kunt helpen.

Voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven kan het ook lastig zijn om mee te doen met sport en bewegen. In dit artikel lees je hoe je vanuit de sport aansluit bij laaggeletterden, zodat je de drempel om mee te bewegen en mee te doen voor hen kunt verlangen.