Veel jongeren bewegen te weinig en zitten veel (10,4 uur per dag). Ook in het voortgezet onderwijs zitten de meeste leerlingen het grootste gedeelte van de schooldag. Meer beweging gedurende de schooldag levert niet alleen gezondheidsvoordelen op, maar zorgt ook voor een betere concentratie, meer aandacht in de les en plezier tijdens de schooldag. Wat kan je doen om leerlingen meer te laten bewegen tijdens de schooldag? En wat vinden leerlingen zelf belangrijk? Hoe willen zij het liefst in beweging komen? Daar gaan we tijdens dit webinar op in.
Sprekers
- Leroy Hobbel | Docent Lichamelijke Opvoeding en SD&V, Maris College Bohemen
- Nicole de Jong | Locatiedirecteur, Maris College Bohemen
- Simon Leistra | Docent-onderzoeker – Hanze, ALO Groningen
- Myrna Boertien | Docent-onderzoeker – Hanze, ALO Groningen
Denk jij mee?
Samen met een aantal partners richten wij een lerend netwerk op rondom meer bewegen op het voortgezet onderwijs. Wij zijn benieuwd hoe jij tegenover zo’n lerend netwerk staat. Wil je daarvoor deze vragenlijst invullen?
Terug naar het overzichtAan de slag
Zo stimuleer je bewegen op het schoolplein in het voortgezet onderwijs
In groep 8 bewegen kinderen nog volop op het schoolplein. Zodra ze beginnen in het voortgezet onderwijs, lijkt het bewegen acuut te stoppen. Hoe kan dat?
Lees het artikelMeer sport en bewegen in het vmbo? 9 tips van de sportiefste vmbo-scholen van Nederland
In het voortgezet onderwijs sporten jongeren steeds minder. Dit geldt zeker voor leerlingen van het vmbo. Kan dat ook anders?
Artikel lezenBelemmeringen voor sport en bewegen van jongeren op het voortgezet onderwijs en mbo
Jongeren ervaren belemmeringen bij het bewegen op en rond school. Denk aan schaamte en te weinig mogelijkheden. Wat kun je daaraan doen?
Artikel lezenVragen?
Eline Geschiere
Sport en bewegen voor kinderen en jongeren is ontzettend belangrijk voor hun cognitieve, sociale en motorische ontwikkeling. Door mijn praktijkervaring binnen het onderwijs te combineren met mijn wetenschappelijke kennis probeer ik professionals te stimuleren, ondersteunen en inspireren om kinderen en jongeren meer te laten bewegen. Mijn specialisme ligt binnen het primair onderwijs en kinderen van 0-4.
Terug naar het overzicht