De basisvaardigheden van bewegen

Meer weten over motorische mijlpalen? Bekijk dit uitgebreide rapport met overzichtelijke schema’s van de mijlpalen en bewegingsvormen die de motorische ontwikkeling stimuleren

Alle bewegingen die je in de Praatplaten tegenkomt werken aan de basisvaardigheden van bewegen. Voor de totstandkoming van de Praatplaten is gebruik gemaakt van het ‘Athletic Skills Model’. Dat is een van de modellen die ingezet kan worden om de brede motorische ontwikkeling van kinderen te stimuleren. Het Athletic Skills Model onderscheidt 10 basisvaardigheden. Het model is wetenschappelijk onderbouwd en geeft aan dat kinderen vaak niet alleen te weinig, maar ook te eenzijdig bewegen. Voor een goede motorische ontwikkeling is het van belang om zo veel mogelijk verschillende basisvaardigheden binnen sport, spelvormen en activiteiten te doen. Dit zorgt voor betere prestaties, minder blessures, meer creativiteit en meer plezier in sport en bewegen. 

De basisvaardigheden van bewegen:
  • Zwaaien en slingeren
  • Springen en landen
  • Balanceren en vallen
  • Gooien, vangen, slaan en mikken
  • Trappen, schieten en mikken
  • Bewegen op – en maken van muziek
  • Stoeien en vechten
  • Klimmen en klauteren
  • Rollen, duikelen en draaien
  • Gaan lopen
Werk aan basisvaardigheden

Het werken aan deze basisvaardigheden hoeft niet moeilijk te zijn! Je kunt er op verschillende manieren invulling aan geven:

  • Alledaagse beweegactiviteiten: verleid bijvoorbeeld kinderen zelf het verschoonkussen op te klimmen in plaats van ze erop te tillen. Zo oefen je klimmen en klauteren. Verder kunnen kinderen in beweging gestimuleerd worden door ze vrij op de grond te laten spelen of om bijvoorbeeld tijdens eetmomenten de kinderen zelf hun fruit te laten halen.
  • Creëer beweegmomenten: bijvoorbeeld een ‘beweeghalfuurtje’ waarin je allerlei spelletjes met een bal doet voor het oefenen van gooien, vangen, schoppen, etc.
  •  Inrichting fysieke omgeving: denk aan een boomstam in de tuin waarmee kinderen o.a. oefenen te balanceren. Kijk ook eens naar het speeloppervlak: hoeveel ruimte heeft ieder kind om te spelen in vierkante meters? Daarnaast zorgen sommige speeltoestellen voor wachttijd bij kinderen, met inactief gedrag als gevolg. Zorg voor voldoende afwisseling.

Op welke manier werk jij meestal aan de basisvaardigheden? Op welke basisvaardigheden zet je al veel in en op welke zou je nog meer willen inzetten? Denk er voor jezelf even over na en probeer voor elk van de hierboven genoemde manieren een activiteit te bedenken.

Stimuleer ook risicovol spelen

Wist je dat het bij het oefenen van de basisvaardigheden ook goed is om risicovol spelen mee te nemen? Bij risicovol spelen gaan kinderen aan de slag met spannende, uitdagende en avontuurlijke activiteiten, waarbij er soms risico bestaat op een kleine verwonding. Risicovol spelen betekent niet dat je kinderen helemaal vrijlaat. Natuurlijk bescherm je kinderen tegen gevaren, maar neem de risico’s niet weg. Juist door risico’s te nemen, leren kinderen om veilig te spelen. Meer weten over risicovol spelen? Kijk dan op de website van VeiligheidNL. Daar vind je ook de voordelen en onderbouwing van risicovol spelen. Geef jij kinderen ruimte om risico’s te nemen?

terug verder