Je leest hieronder de start van een casus over Vera en Robin. Deze casus wordt vervolgens op vier manieren verder uitgelegd. Dit zijn voorbeelden van de vier oudertypen die we kunnen onderscheiden, waarbij in ieder voorbeeld andere drijfveren een rol spelen. Bij iedere uitleg ga je hierover enkele vragen beantwoorden.
We hebben er in deze module voor gekozen om de vier groepen in hun uiterste vorm toe te lichten. Op deze manier kunnen we drijfveren die vaak samen voorkomen duidelijk illustreren (zie ook het figuur hieronder). Houd er rekening mee dat veel mensen niet alle drijfveren in het uiterste van een bepaald kwadrant bezitten. Iemand kan ook drijfveren uit andere kwadranten in zich hebben. Dat maakt iemand juist uniek. Met deze voorbeelden willen we het belang aangeven van rekening houden met hoe iemand in het leven staat. Let in het gesprek dan ook op jouw houding als professional, open communicatie en het navragen van wat iemand belangrijk vindt.

Casus
Je hebt een afspraak met moeder Vera en zoon Robin (9 jaar). Je vraagt aan Robin hoe het gaat op school. Hij geeft aan dat hij naar school gaan leuk vindt en hij heeft een aantal goede vrienden. Zijn favoriete les is de gymles.
Het is belangrijk om te weten te komen wat voor Vera belangrijk is in het leven van haarzelf en haar gezin. Hierbij is het belangrijk om te weten te komen wat zij belangrijk vindt voor haar kind.